söndag 7 november 2010

Underbar helg: Check!









Jag har haft en fullkomligt underbar helg. Jag och familjen åkte upp till farmor och farfar, som har ett stort fint hus i en liten (jag skulle skrivit 'idyllisk', om det inte vore så att jag hyser oförklarlig agg mot det ordet) by i Dalarna. Dag ett gjorde jag och modern en resa in till metropolen Leksand, där jag köpte växtfärgat garn, linnetyg och ett par jättefina ullkardor. Nu kan jag äntligen karda den fina ullen jag fick av Viffla till min födelsedag! Det gröna tyget ska bli en nutida klänning med medeltida inspiration, och det vita ska bli en handsydd medeltida undersärk. Och ibland har man sån himla tur - farmor hade en grå fårfäll "bara liggande", som jag fick! Den är supermjuk och go' och kommer hålla mig varm på många lajv.


Dag två spenderade jag till stor del på en av mina favoritplatser i världen - nere vid den porlande bäcken i djupa skogen. Jag fotade, kulade, sjöng och klättrade omkring på stenarna och de frostiga, mossbeklädda sluttningarna ner mot bäcken. När jag blev trött satte jag mig lutad mot ett träd och spelade flöjt, stickade lite på höstsjalen och bara njöt av stillheten och skogen. Fullkomligt underbart!

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen som en supermysig dag! Jag brukar göra samma sak här, i en vad jag kallar Trollskog och sedan på tillbakavägen stannar jag vid ett Häbre (på Murbergets frilufsmuseum i min stad) och sitter där i solen och hantverkar. =)

    SvaraRadera
  2. Det var det verkligen. Åh, det låter ju hur mysigt som helst. Det är något visst med kombinationen skogar, härbren och hantverk! Lovely!

    SvaraRadera