tisdag 2 november 2010

Höstsjal

Jag råkade visst köpa ett nystan Oü Aade Lõng igår. Jag som annars inte brukar vara så förtjust i garn som är i flera färger, kunde inte låta bli att adoptera det här garnet när jag såg det - det går från höstlövsorange till granskogsgrön till vårknoppsgrön till klaraste gul till höstlövsorange igen. Som årstiderna - orange som höstlöv, mörkt grön som granskogar om vintern, ljusgrön som knopparna på våren, och gul som strålande sommarsol. Men jag har redan döpt projektet till Höstsjal, för färgerna tillsammans är omisskännligt höstiga. Jag har egentligen inte alls tid att pyssla, jag har massor av sidor kvar att läsa av Remains of the day som ska vara utläst alldeles för snart. Den är skriven på fullkomligt exquisite engelska - jag har aldrig läst en bok med ett sådant vackert språk! Tyvärr har jag inte alls fastnat för handlingen, men så har jag inte läst så mycket av den än heller. Tydligen har den filmatiserats, och mamma föreslog lite lömskt (förlåt mor!) att jag kunde se filmen istället. Haha. :)

Men jag motiverar min stadiga ökning av timmar ägnade åt hantverk med att jag måste göra färdigt den stickade sjalen innan jag fryser ihjäl och dör i novembermörkret.

4 kommentarer:

  1. Ett jävligt hett tips när det kommer till litteraturvetenskap i allmänhet: Passa på att skumma lite tidigare analyser på nätet så vet du vilka teman du ska hålla utkik efter och vilken symbolik andra anser finns i boken. Inte sällan finns det lite kort på Wikipedia, och vill du ha ännu mer kan du kolla källorna på Wikipedia eller googla lite. Remains of the Day finns exempelvis väl dokumenterad här: http://www.sparknotes.com/lit/remains/canalysis.html

    Just RotD hann jag själv bara skumma, men fick bra betyg på ändå just genom ovan nämnda metod.

    SvaraRadera
  2. Åh, tusen tack! Jag ska titta på länkarna på en gång.

    SvaraRadera
  3. Åh vilket underbart garn! Jag röstar på att det blir en revontuli, det är den jag stickar och det är ett bra mönster. Kram va!

    SvaraRadera
  4. Jag har redan börjat på en enkel sjal med bara räta maskor och omslag, och jag improviserar hejvilt, men det verkar bli bra. :) Det är så himla snyggt när sjalen långsamt ändrar färg! Kram kram kram!

    SvaraRadera