fredag 29 oktober 2010

Trött och förgrymmad

Just nu är jag inte en glad tös. Det huvudsakliga ansvaret för denna nedstämdhet bär den makalösa mängd plugg jag har att göra (och har haft sedan början av september). Det tar lite på krafterna att ständigt ha en hotfullt blängande deadline nära tillstående, och det har inte varit ett enda tillfälle sedan jag började kursen då jag inte haft något som måste pluggas på. Det är även populärt att lägga inlämningsuppgifters deadline samma dag som en tentaskrivning - COME ON! Ge oss en dag till och vi hade hunnit skriva färdigt i lugn och ro!

Jag har missat ett seminarium, på grund av att den läraren (till skillnad från alla andra lärare) inte skrivit i schemat om det var ett seminarium eller en föreläsning. Jag antog att det var en föreläsning (som alltså inte är obligatorisk) och struntade i att åka de tre timmar buss som krävts för att ta mig dit och hem, och stannade hemma och pluggade istället. Då får jag en fördömd kompensationsinlämningsuppgift på 400 ord och ett anklagande "du-borde-ha-tagit-reda-på-om-det-var-ett-seminarium". Som att jag inte har en miljard andra saker i huvudet.
Så nu ska jag hinna göra den + en till inlämningsuppgift på 400 ord + läsa 112 sidor i en bok + börja med Det Stora Talet + påbörja en analyserande text + plugga grammatik/vokabulär + börja läsa nästa bok ... varpå de tre första ska vara klara till nästa vecka. I better get started.


Fast jag skäms över att klaga. Himla i-landsproblem. Jag har det så oförskämt bra som har möjligheten att studera. Men ibland får man tycka att det är lite kämpigt.
Oh well, nu har jag i alla fall fått skriva av mig. Nu ska jag koka en gigantisk kopp te och sätta igång med studierna. I can do this!

Tjipp tjipp!

2 kommentarer:

  1. Utbildningarna skiljer sig uppenbarligen kraftigt från universitet till universitet. Jag läste Engelska I på Stockholms Universitet i fjol, och jag känner inte alls igen mig. Jag var aldrig med om att hemtentor och skrivtentor krockade och det har alltid varit tydligt vad som är obligatioriskt och vad som inte är det. Dessutom hade vi nästan alltid några dagar mellan varje uppgift, då vi inte hade någon deadline att tänka på.

    Fast, det kan såklart vara jag som romantiserar utbildningen eftersom jag terminen innan hade pluggat Historia, där ingenting riktigt verkade fungera och tentorna alltid var episkt långa och skrivningarna nästintill outhärdliga :)

    SvaraRadera
  2. I see... Ja, jag fick veta efter att jag tackat ja att Engelska A i Uppsala tydligen var (ö)känd för att vara en riktigt tuff kurs. Vad kan jag säga... den lever upp till sitt rykte. ;)

    Men i vår ska jag om allt går väl plugga musik och smide. Så jag ser ljuset i horisonten! :)

    SvaraRadera